Filmfront møtte Jenny Skavlan

[Skrevet av: Jacob Andersen den 12.08.2014]

Norges første bilfilm Børning suses inn på kino onsdag. Jenny Skavlan spiller Sylvia, en racer bak rattet og hovedpersonen Roy (Anders Baasmo Christiansen) sin store flørt. "Hurtigruta minutt for minutt på speed" kaller den populære skuespilleren filmen. Vi lurte på hvordan det var å spille inn en slik bilfilm?, og hvordan hun setter det å være skuespiller opp mot alt det andre arbeidet hun holder på med? Og selvfølgelig måtte vi høre om hennes forhold til bil.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Jacob: Hvordan var det å spille inn Børning?
-------------------
Jenny: Det var jo fantastisk gøy. Veldig hektisk. Mye logistikk. Mye reising. Jeg tror nok de som har sittet på koordineringsbiten har slitt litt. Det er jo på en måte første gang man gjør dette i Norge. Og det er ikke bare skuespillere som skal forflyttes, det er biler, stuntsjåfører og trailere. Så jeg tror det rent logistikk har vært en ganske stor utfordring, men da man da lander et sånt prosjekt, som er såpass utfordrende underveis, så er det jo ekstra gøy.

Jacob: Var skuespillere med hele veien opp til Nordkapp?
-------------------
Jenny: Ja det har vært da trailere med alle bilene på som har kjørt oppover. Også har vi jobbet litt hjemme så folk har vært litt opp og ned og frem og tilbake. Men det er jo også nesten ingen scener som er innendørs. Så fremfor å bygge et sett i fred og ro på Jar og gå på jobb hver morgen, så har dette vært helt annerledes. Jeg hadde blant annet fri en helg og var i et bryllup på en lørdag kveld. Også ringer de: "Nå er det meldt tåke på Nord Kapp fra mandag og to uker fremover så vi må ta avslutningsscenen i morgen. Kan du fly i morgen tidlig?". Og da sto jeg der med en drink. Da skulle jeg egentlig ikke opp dit før på onsdagen. Så da måtte jeg sette fra meg alt og fly til Nordkapp noen timer senere. Da fikk jeg hvert med i den siste scenen da. Så det var jo litt mitt valg, om jeg ville være med i den siste scenen. Og hvis det skal være en oppfølger er det alltid lurt å være med i sluttscenen. Så jeg tenkte litt taktisk på det og.

Jacob: Var det god stemning på sett?
-------------------
Jenny: Ja det varierer jo litt i forhold til hvilken dag man har hatt, men absolutt! Jeg tror alle har drømt om dette ganske lenge å få være med på en sånn type film. Og vi fikk jo sitte på med de råeste stuntsjåførene hjem fra sett. Har du hatt en dag med mye venting, duskregn og en halv kopp kaffe og så får du lov til å sitte på med Norges råeste stuntsjåfører hjem da glemmer du det raskt. Så det var mye fartsfylt glede og adrenalin på kveldene.

Jacob: Du har mange jern i ilden og er blant annet designer, modell og programleder, også er du skuespiller i tillegg. Hvordan rangerer du skuespiller opp mot det andre. Er det et slags hobbyprosjekt på siden eller er det noe du helst vil drive med så mye som mulig?
-------------------
Jenny: Jeg syntes jo det å få spille i film er noe av det kuleste man gjør i løpet av et år. Og jeg har jo gjort det siden jeg var liten på en måte, så jeg ser ikke på det som noen hobby. Jeg er ekstremt glad i å gjøre mye. Jeg har ikke teaterhøgskolen så teater er ikke noe jeg kan gjøre heller. De fleste skuespillere gjør jo teater mellom filmene sine. For at jeg skal ha nok å gjøre og få jobbutfordringer så sørger jeg for å skape min egen arbeidsplass i form av designprosjekter og å være programleder og sånt. Jeg syntes jo det at å få lov til å gjøre film er ekstremt gøy og noe jeg håper å kunne gjøre i lang tid fremover. For at jeg skal ha nok utfordringer vil jeg ha mange jern i ilden. Det gir jo litt restriksjoner også i forhold til skuespillerarbeid. For da er man jo veldig synlig som seg selv og det kan gå utover troverdigheten til en rolle. Nå jobber jeg en del i Sverige og der har jeg foreløpig bare vært skuespiller. Gjort en svensk film og en tv-serie. Og de har ikke sett meg som noe annet. Prøver å bare kjøre den skuespiller-delen der da. Det er veldig veldig gøy.

Jacob: Hva er ditt forhold til bil? Og har du noen favorittbilfilm?
-------------------
Jenny: Jeg syntes biler er veldig kult når den først er drøy i en eller annen retning. En familiebil med en skiboks på taket er jo noe av det kjedeligste som fins. Om den er ekstremt gammel, ekstremt fargerik eller ekstremt stygg, alt som i ekstremt med bil gjør at jeg stopper opp og ser litt. Jeg spilte inn en programserie som het Fritt Fall hvor jeg prøvde ut masse forskjellige ekstremsport sammen med Daniel Franck. Og da var jeg i lære hos Fredrik Aasby (som også jobbet på Børning) i ti dager og lærte å drifte. Lærte donuts og sånn. Så jeg har på en måte kjent såpass mye på det. Hvert fall mer enn jenter på min alder oppvokst det stedet jeg har.

Favorittbilfilm er jo nå Børning selvfølgelig! Nordmenn elsker jo å se norsk natur. Dette er jo hurtigruta minutt for minutt på speed for de som syntes hurtigruta gikk litt tregt. Som jeg tror det er flere enn meg, men har lyst å se storslagen norsk natur i solnedgang, men også vil se litt biler. Da tror jeg dette er den perfekte kombinasjonen. Så jeg sier Børning jeg!

Børning regissert av Hallvard Bræin har premiere 13 august og har også Anders Baasmo Christiansen, Ida Husøy, Sven Nordin, Otto Jespersen og Trond Halbo i sentrale roller.

Alle foto: Aike Lindhagen