Filmfront møtte Anders Baasmo Christiansen

[Skrevet av: Jacob Andersen den 09.08.2014]

Norges første bilfilm råner neste uke inn på kino. Foruten Flåklypa Grand Prix er dette et ukjent landskap for norsk film. Dette har Anders Baasmo Christiansen gjort noe med. Skuespilleren kjent fra blant annet Arn-filmene, TV-serien Dag, storfilmen Kon-Tiki og publikumssuksessen Buddy som han vant en Amanda for, tar grep bak rattet og spiller hovedrollen i filmen om et billøp fra Oslo til Nordkapp. Vi satte oss ned for å høre mer om reisen, hans forhold til bil og bilfilmer, rolleforberedelsen (eller mangelen på sådan) og hvordan han formet karakteren og mer.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Jacob: Hvordan var det å spille inn Børning?
-------------------
Anders: Morsomste jeg har gjort rett og slett. Du kan tenkte deg. Sitte bak rattet i en skikkelig bil med hestekrefter og dra på. Guttedrømmen på mange måter. Jævla kul jobb.

Jacob: Har du vært bilinteressert lenge?
-------------------
Anders: Nei, det skal jeg ikke påstå. Alltid likt å kjøre bil, likt å kjøre langt og syntes det er gøy når det går fort også, men så veldig mye om bilmekking og sånn det skal jeg ikke skryte på meg. Moro var det.

Jacob: Hvordan var det å spille inn dette rundt i hele Norge?
-------------------
Anders: Ja det var jo bokstavelig talt veien ble til mens man går. Siden den var privatfinansiert så ble den green lightet litt seinere enn vanlig så det var jo begrensa hvor mye research og forarbeid man fikk. Jeg satt jo bak rattet i bilen første gang på opptak. Jeg skulle spille en som har vunnet ti år på rad og virkelig er best så er det greit å hvert fall ha prøvd bilen en gang. På veien opp i Nord-Norge så var det jo kids og bil på set.

Når en motor faier opp på Shetland i Nord-Norge da går det fort en halv opptagsdag før man går videre. Masse utfordringer, men først og fremst på grunn av Hallvard Bræin sin enorme energi og iver for å få gjennomført det så rulla det sirkuset her fremover hele tiden.

Jacob: Hvordan var det å spille inn dette rundt i hele Norge?
-------------------
Anders: Det var jo bokstavelig talt, veien ble til mens man går. Siden filmen var privatfinansiert så ble den 'green lightet' litt seinere enn vanlig. Det var jo begrensa hvor mye 'research' og forarbeid man fikk. Jeg satt jo bak rattet i bilen første gang på opptak. Jeg skulle spille en kar som har vunnet billøp ti år på rad og virkelig er best, så er det greit å hvert fall ha prøvd bilen en gang. På veien opp i Nord-Norge så var det jo kids og bil på set.

Når en motor feiler opp på Shetland i Nord-Norge, da går det fort en halv opptagsdag før man går videre. Masse utfordringer, men først og fremst på grunn av Hallvard Bræin sin enorme energi og iver for å få gjennomført det så rulla det sirkuset her fremover hele tiden.

Jacob: Fikk du noe tid til å forberede deg til rollen?
-------------------
Anders: Nei jeg har aldri hatt så lite 'research' på en rolle noen gang. Det var en dag. Jeg var med han Rikard, som eier bilen, i butikken hans, også kjøpte jeg meg en sånn Gulf-biljakke. Da følte jeg at jeg var litt 'car'-mann. Også gikk jeg å så 'Fast & Furious 6' på kino, som jeg syntes var ganske kjedelig film. Bare sånn datagrafikk. Også var vi i gang. Jeg var oppi 230 kilometer bak rattet på slutten. Da kunne jeg bilen. Elska å kjøre den. På slutten sendte jeg hjem stuntsjaføren. Jeg trengte ikke å være der for jeg hadde tatt mine bilder, men det var så gøy. Så jeg sa "dra hjem du, det her tar jeg selv" så var jeg stuntsjåfør en hel natt. Og da gikk det fort! Må bare legge til at det var under ordnede former med politiet og sperringer. Må alltid si det så det ikke høres ut som man er helt tulling.

Jacob: Det er raske biler og mye fart. Gikk alt greit under innspillingen sånn sett?
-------------------
Anders: Ja det var et par motorer som hadde problemer. Lille-gul (bilen i filmen) måtte ned til Oslo å bytte noen greier. Bilfolka stilte bilene sine til disposisjon, men de ble jo produksjonsassistenter hele veien. Det hadde ikke gått uten dem.

Jacob: Du spilte mot en debutant, Ida Husøy, som spiller datteren din i filmen. Hvordan var det? Merker man det?
-------------------
Anders: Det er alltid litt spennende det. For hvor mye skal man hjelpe dem? Ida er kjempe talentfull og vi satt jo stroppa fast i den bilen i ganske mange timer, så vi ble jo godt kjent og fikk en veldig god tone. Hun var kjempeflink så det tenkte jeg ikke på. Det var et par dager det så var vi ferdig med den biten der. Jeg syntes hun leverer superbra.

Jacob: Du likte ikke 'Fast & Furious 6', men har du noen favoritt bilfilm eller noe forhold til bil på film?
-------------------
Anders: Jeg skulle hatt en lengre 'research' periode på det. Jeg så en del film som jeg husker vagt fra ungdommen, Canonball Run. Jeg har ikke helt oppdatert meg på det. 'Fast & Furious' har jeg bare sett seksern. Hadde jeg hatt normal 'research' tid hadde jeg jo gått gjennom de greiene der. Det er nærmere 'The Cannonball Run' for det er ekte bilfølelse, ikke bare 'Fast & Furious 6' da med alt for mye data og for lite historie. Det jeg syntes vi har fått til med Børning er denne far og datter historien som ligger som et hjerte. Og hva er bilfilm? Hva slags sjanger er det? Det er litt action, det er litt komedie og det er litt drama. Bilporno i norsk natur ikke sant. Det er jo 'second unit' som har vært ute et annet sted, mens vi har tatt skuespiller-biten. Så da vi så filmen nå så bare 'wow' så jævlig kule landskapsbilder med masse biler.

Jacob: Den karakteren du spiller, er ikke i utgangspunktet en veldig sympatisk karakter, hvordan ble den figuren til? Var den klar eller formet du den selv?
-------------------
Anders: Ja man former jo rollen selv på en måte. Klart med dialog og innspill av regissøren, men du vet casting 'is 90 % of directing' som dem sier. Så når dem har casta meg, så er det jo for at jeg skal gjøre jobben selv kan man si. Men jeg må jo innrømme at jeg tror det er den karakteren som er kommet lettest til meg på evigheter. Jeg vokste opp i Hamar og jeg var ingen råner og 'børner' selv, men lite nok sted til å ha nok kjennskap til å vite hva et sånt miljø er. Så jeg følte meg veldig hjemme jeg altså. Det var deilig å ikke sitte å kjenne på om man treffer eller ikke. Det er den morsomste jobben jeg har gjort og karakteren som er kommet lettest til meg.

Jacob: Hva blir din neste rolle?
-------------------
Anders: Nå har jeg dette skjegget fordi jeg skal til Nord-Norge på tirsdag. Nederlandsk film som skal skytes på filmcamp i Nord-Norge. En nederlandsk arkeolog som møter noen norske arkeologer ute i fjellheimen. Skal spille noen som takler norsk natur litt bedre enn nederlenderne. Så det er noe helt annet. Noe mye stillere enn denne filmen her. Også blir det er par roller i et noen filmprosjekter utover høsten også blir det høyest sannsynlig en sesong til av Dag. Så det gleder vi oss til.

Børning regissert av Hallvard Bræin har premiere 13. august og har også Jenny Skavlan, Sven Nordin, Otto Jespersen og Trond Halbo i sentrale roller.

Alle foto: Aike Lindhagen