Filmfront intervjuet Hercules-aktuelle Tobias Santelmann

[Skrevet av: Jacob Andersen den 05.08.2014]

Første august hadde storfilmen Hercules premiere på kino. Med et budsjett på rundt 100 millioner dollar og Dwayne Johnson i tittelrollen. Midt oppe i det hele finner vi Tobias Santelmann. Skuespilleren som for alvor slo gjennom med rollen som Knut Haugland i suksessfilmen Kon-Tiki og siden har hatt roller i bl.a. Jag etter vind og Kraftidioten. Vi intervjuet den entusiastiske skuespilleren for å høre hvordan det var å spille i en slik storproduksjon, finne ut av hvordan det var å jobbe med "The Rock" og for å høre noen morsomme historier fra innspillingen.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Jacob: Hvordan fikk du rollen din i Hercules?
-------------------
Tobias: Det er en del av en castingprosess. Jeg har en agent i Danmark som jobber for at jeg skal få muligheten til å prøvefilme for masse forskjellige ting. Før var det for meg i hvert fall mest sånn at jeg prøvefilmet her hjemme,nå er det jo også sånn at jeg av og til kan får muligheten til å prøve meg på sånne helt hysteriske, syke ting, som blant annet dette her. Som er litt sånn som jeg egentlig hadde tenkt at aldri ville komme til å skje. Det er egentlig bare en dør til en godtebutikk og det er gøy at jeg får lov å titte inn i den godtebutikken. Og plutselig fikk jeg faktisk lov til å gå inn å forsyne meg litt. Så det har bare vært supert. Jeg ble flydd ned til Budapest rett før vi startet opptak. Min rolle var den siste de casta. De lette lenge etter han Rhesus.

Jacob: Hvordan vil du beskrive karakteren du spiller?
-------------------
Tobias: Han er en krigsherre, en revulusjonær type som har en stor, blandet hær med folk som følger han i tykt og tynt. Hovedrollen er en leiemorder som blir hyra inn for å utføre sine store bragder og  blir leid inn av Lord Coty spilt av John Hurt. Hercules sin oppgave å få Lord Cotys sin hær til å bli kraftig nok til å hamle opp med hans store fiende Rhesus og hans folk.

Jacob: Brett Ratner er en regissør man har hørt mye om i media. Det virker som han ikke er redd for å si hva han mener. Hvordan var det å jobbe med han?
-------------------
Tobias: Han er en ekstremt energisk type som jeg ikke tror har noe særlig filter. Det er ikke alltid det han sier er ment sånn som det kommer ut, tror jeg. Det er klart at når man har en mikrofon i fjeset hans og han uten filter bare prater så kommer ting av og til litt feil ut tror jeg. Det bilde jeg sånn mediamessig hadde av han da jeg begynnte å søke og sånn, så skjønnte jeg jo at, oi dette er et menneske som av og til har vært litt ute på glattisen på en måte. Men han er egentlig bare en veldig søt og fin fyr som elsker å lage film. Ekstremt energisk. Han er en propell lissom. På settet er det vanskelig og ikke bli med. For han løper jo rundt med masse energi. Han lagde jo Rush Hour før han var fylt tredve, som er en av de største suksessene, pengemessig, som Hollywood noen gang har hatt. Han er jo en fyr for de store filmene på en måte. Men samtidig er han en regissør som også er veldig resultatorientert. Han er ikke en som går inn og snakker så veldig mye om det indre livet ditt eller konfliktene du nødvendigvis har inni deg. Undertekst, nei. Det er ganske rett fram i sånne filmer som det her.

Tobias fortsetter: Jeg husker det var en en gang jeg fikk en kommentar fra 40 meter lenger borte. Fra teltet hans ropte han bort: "TOBIAS! DONT BREATH!" "I CAN SEE YOU BREATHING" skreik han ut med tusen mennesker rundt. Så tenkte jeg ja, det er jo ikke så rart, hva er det du mener, skal jeg ikke puste, jeg skal jo snakke og greier. Vi hadde nemlig nattopptak i oktober og det var ganske kaldt. Så kom de løpende ut også skulle jeg snakke ut til tusen mennesker. Også ser han frostrøyk og det skal ikke han se. Så da han ser det skriker ha  "DONT BREATH!". Det er hans måte å ta regien på. Vi løste det med at jeg tok en isbit og suttet på den til rett før tagning. I stede for at han sier til noen rundt seg "hvordan løser vi dette?" så var beskjeden: "Tobias! Dont breath!" og det likte jeg veldig godt.

Jacob: Hvordan var det på set og gå rundt med to andre norske skuespillere i en så gedigen produksjon?
-------------------
Tobias: Det var helt fantastisk gøy! Nå har jeg jobbet med Ingrid før, men jeg har aldri jobbet med Aksel Hennie før. For meg var det jo veldig deilig at de var der fordi jeg kom rett fra et spel på Giske jeg hadde gjort bare noen uker i forkant med glade amatører og dugnadsånd. Med kaffe til fem kroner lissom. Å komme derifra til å reise ned til det 100 millioner dollar-prosjeket der, det er en stor forskjell. Da jeg kommer inn såpass sent så er jeg ikke med i pre-produksjonen. Første gang jeg leser gjennom replikkene mine mot Dwayne Johnson er mens jeg sitter på hest og det er like før vi skal til å ta det opp. Så jeg ble jo slengt inn der. Derfor var det ekstremt godt at Aksel og Ingrid Bolsø Berdal var der. Den støtten og måten de tok meg i mot var veldig trygt. Det gjorde det mye mindre farlig da. Så jeg var veldig fornøyd med at de var der, uten dem hadde jeg nok følt meg veldig liten i et veldig stort maskineri.

Jacob: Blir man mer nervøs når det er et så stort apparat rundt deg?
-------------------
Tobias: Jeg tenkte mye på det før, for det er så fryktelig mange mennesker. Da jeg startet min første dag der begynnte jeg jo å hilse på alle. Noe som gjorde at folk så rart på meg og tenkte "what the fuck is up with that guy?" Jeg begynnte og hilse på de som passet på de parkerte bilene til statistene liksom, der begynnte jeg. Og det skjønte jeg var helt tullete for det er jo tusen mennesker som jobber bak kamera. Det er forskjellige baser før du kommer til settet. Det er så svært opplegg. Jeg kan ikke ikke hilse på alle, men det begynnte jeg med da. I stedenfor et eller to kameraer på deg i det du hører action så er det fem kameraer som står og har nærbilde ditt, min første tagning, men når det først ropes action og du er i gang så er det jo ett fett. For du har jo samme skuespillerne som du hadde hatt om det var hundre kameraer eller ett. Hvis det hadde vært en norsk film eller en mindre produksjon så hadde vi likevel sittet på en hest, hatt på kostymet og sagt replikkene dine og vært i den situasjonen. Så forskjellen er jo egentlig bare det som er rundt. Jobben jeg gjør er jo den samme.

Jacob: Dwayne Johnson er jo blitt en veldig stor skuespiller de siste årene. Han er blitt et slags ikon, ikke nødvendigs pga hans skuespillertalent, men for den han er. Hvordan føltes det å spille mot han?
-------------------
Tobias: Han er flink til å bygge opp, han er jo en merkevare. Hva skal jeg si? Han er jo fryktelig dyktig på det han gjør. Og da mener jeg det at han klarer å lage den merkevaren som han er. Han er altså så svær der borte og så svær i Asia. Jeg skjønte det ikke da jeg reiste dit. Det er folk som har reist fra India til Budapest i fjor sommer, da vi holdt på med innspillingen, som har gått fra forskjellige treningssentre. Det er det de har gjort i Budapest i håp om at de en eller annen dag, i løpet av den perioden de filmer Hercules, skal treffe på han for å ta han i hånda og si hvor mye han har betydd for dem i livet sitt og hvor mye han har inspirert dem. Det er pga Wrestling tror jeg. Det er jo The Rock. Jeg har ikke noe forhold til Wrestling i det hele tatt. Sånn sett har han aldri vært så stor for meg. Men jeg skjønte ikke hvor stor han var da jeg ble med på det her. Men han er en morsom og fin fyr, topp type, men han er jo en fyr som alle andre han og. Han har bare et nettverk rundt seg og en bedrift gående. Han har to bodyguards som er med på set bare for å passe på at ingen tar bilde av fyren lissom. "No pictures!". Tar du et bilde av han er det sparken.

Tobias fortsetter: Han har jo flere følgere på Twitter enn vi er nordmenn. Det er helt tydelig at han treffer folk. I fjor var han jo den mest innbringende skuespilleren i verden, som er helt kokko. For så lenge har han ikke vært i det gamet liksom. Men det er jo fordi han starta fra å være den største wrestleren og tenkte "okey jeg bare hopper elegant over dit" også begynner jeg med noe helt annet. Også er han fryktelig god på business-delen. De visste at de skulle publisere den første traileren på hans Twitter-konto. De har ført mye av PR-kampanjen gjennom han. Han er også med som produsent. Det er hans idé hele greiene. Det er han som har kommet og sagt "jeg skal ha Hercules, dette er ideen". Det er klart at da handler det om han.

Alle foto: Håvard Henriksen