Filmfront intervjuet Hercules-aktuelle Aksel Hennie

[Skrevet av: Jacob den 31.07.2014]

Til helgen har storfilmen Hercules premiere på kino, med et budsjett på rundt 100 millioner dollar og selveste Dwayne Johnson i tittelrollen. Aksel Hennie ble hyret inn av regissør Brett Ratner for å spille Hercules sin aggressive kompanjong Tydeus. Vi intervjuet den karismatiske skuespilleren for å finne ut mer om stemningen på set, Dwayne Johnson som person, den krevende rollen, Hollywood-drømmen, regissører han kunne tenke seg å jobbe med og for å høre ut hva han mener om filmanmeldere.

Jacob: Ja først av alt, hvordan endte du opp med å spille i Hercules?
-------------------
Aksel: Det er fordi Brett Ratner hadde sett Hodejegerne og hadde lyst til å jobbe med meg. Også fikk vi til det hehe.

Jacob: Ja, Brett Ratner hvordan er han å jobbe med som regissør og type?
-------------------
Aksel: Brett er en ekstremt inspirert fyr med masse kunnskap om film. Han er den verste filmnerden ever, han har sett alt som er. En enorm kunnskap. Også er han som et barn. Skriker på sett, løper rundt. Får han det ikke som han vil blir han forbanna. Ler seg ihjel da han syntes ting er morsomt. Som et lite barn i en godtebutikk og han bare elsker hvert sekund av det. Helt ekstremt innspirerende fyr å jobbe med og en veldig god venn av meg.

Jacob: Hvordan var det å være tre norske skuespillere på settet sammen i en så stor Hollywoodfilm?
-------------------
Aksel: Først og fremst var vi et sammensveiset team alle sammen. Så det ble aldri noen sånn norsk koloni. Det var ikke rom for det. Det var så masse bra og hyggelige folk der, så vi var en svær gjeng som hadde det veldig hyggelig sammen. Både Ingrid og Tobias er jo både veldig sterke skuespillere og hyggelige folk, så de er veldig fine mennesker å lene seg på. Ikke bare for meg, men for andre folk også, hvis man lurer på noe eller skal ha det hyggelig.

Jacob: Dwayne Johnson er jo blitt litt myteomspunnet, særlig de siste årene har det helt eksplodert. Hvordan er han som person?
-------------------
Aksel: Dwayne Johnson er jo nå en av de desidert største filmstjernene i verden. Og det er som regel sånn at de beste folka, de er som regel de kuleste folka. De mest generøse, inkluderne, hyggelige folka. Og sånn er han og. Jeg tror det første han sa til meg var "Hey my norwegian brother". Og der satte han tonen. En inkluderene, raus og hyggelig fyr med masse humor som liker rundt folk seg og digger det han driver med. Samtidig er han knall disiplinert, så han henger jo ikke så jævlig mye med folk. Han er mest for seg selv. Han trener to-tre ganger om dagen. Spiser en 15 ganger om dagen. Ekstremt disiplinert. En fin fyr.

Jacob: Uten å røpe for mye kan man jo si at du er mye med i filmen, men har svært få replikker. Hvordan er det å være med så mye en film, men ha så lite å si? Er det krevende?
-------------------
Aksel: Ja det er krevende for jeg har lyst å prate mye, men det er også en av de tingene som appelerte til meg med den rollen. For den var så annerledes enn alt annet jeg har spilt. Vanligvis er jeg vant til å prate masse og være tilstede i dialoger, men det å ha et så sterkt indreliv, så mye aggresjon og være så mye, men ikke ha lov til å utrykke seg verbalt, appelerte veldig til meg. Veldig givene å jobbe med.

Jacob: Du har spilt veldig mange varierte roller i norsk film. Og nå spiller du i denne og du har nå også spilt inn film med Morgan Freeman og Clive Owen. Er det naturlig for deg nå å prøve å spille i mer Hollywoodfilmer fremover, nå som du har vært med i en så stor produksjon, fokusere mer på det?
-------------------
Aksel: Altså jeg kommer til å fokusere på det som jeg alltid har fokusert på og det er de beste historiene. Hvis de finnes i Norge så spiller jeg i de her. Det er lett tror jeg å la seg blende av f.eks. Hollywood da, men jeg tenker at for meg så har Hollywood alltid vært en drøm. Jeg har aldri jobbet mot det. Det har aldri vært et mål for meg, men det har vært en drøm. Og det føles ekstremt givedende og takknemlig å være en del av det. Det er selvfølgelig enormt mye talent i Hollywood som jeg har lyst til å jobbe med. Men Hollywood som sted er ikke et mål for meg, men de menneskene skulle jeg gjerne jobbet med. Regissører som jeg ser opp til og det er jævlig mange bra manus der.

Jacob: Hvilke regissører kunne du tenke deg å jobbe med?
-------------------
Aksel: Nei det er så mange. Paul Thomas Anderson, David Fincher, Bennett Miller. Altså alle de. Sean Penn. Det er masse folk jeg vil jobbe med der, men jeg tenker det for komme hvis det kommer. Jeg kan ikke ikke gjøre noe annet enn å bare jobbe. Og jobbe med de historiene jeg syntes er mest spennende.

Jacob: Brett Ratner og Dwayne Johnson trekker nesten alltid til seg masse folk og mye penger, men det er ikke alltid kritikerne er like begeistret. Bryr man seg om kritikerne i det hele tatt?
-------------------
Aksel: Selvfølgelig er du gæren. Jeg bryr meg masse om det. Mange skuespillere mener at de ikke er opptatt av det, det forstår jeg ingenting av. En anmelder er en del av publikum. En anmelder er en som mener noe om det jeg gjør. Den meninga er viktig for meg. Det er ikke sikkert jeg er enig. Det er ikke sikkert jeg ser verdiene, men jeg leter etter verdiene for å se om det noe jeg kan dra ut av det. Og jeg tror at man som skuespiller, regissør eller hva det måtte være skal være lydhør for stemmer som mener noe om det arbeidet man gjør for å se om man kan lære noe av det. Brett Ratner har aldri fått så god kritik noen gang. Det er også en rekordåpning internasjonalt for en Dwayne Johnson film. I Russland har han aldri åpnet så sterkt noen gang. Så ett eller annet er det med den filmen her som er positivt for han og Brett.

Alle foto: Håvard Henriksen

Hercules har premiere på kino 1. august