Filmfront møtte Hercules-aktuelle Ingrid Bolsø Berdal

[Skrevet av: Jacob Andersen den 30.07.2014]

Til helgen har storfilmen Hercules premiere på kino. Med et budsjett på rundt 100 millioner dollar er filmen klar for å erobre kinomarkedet. Midt oppe i det hele finner vi Ingrid Bolsø Berdal. Skuespilleren som tok Norge med storm med Fritt vilt og siden har spilt i i blant annet De gales hus, Jeg reiser alene og Flukt). Vi slo oss ned for en prat med den talentfulle skuespilleren for å høre hvordan det var å å spille i en slik gigantisk produksjon, finne ut av hvordan det var å jobbe med publikumsmagneten Dwayne Johnson (fjorårets mest innbringende skuespiller) og regissør Brett Ratner med mer.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Jacob: Hvordan var det å spille i Hercules?
-------------------
Ingrid: Det var veldig spennende, lærerikt, helt absurd, kjempeartig, litt skummelt og mest av alt egentlig veldig interessant. Interessant på mange vis som skuespiller, artig å se hvordan en stor produksjon fungerer innenifra. Jeg er jo glad i å se actionfilm på kino selv og blir veldig nyskjerrig på hvordan man f.eks. filmer store slagscener, hvordan man forholder seg til kolleager og sånne type ting. Det var det veldig intereresant å lære litt om. Også var det jo fantastisk å observere alle kulturforskjellene. Det er en amerikansk produksjon, amerikanske produsenter, amerikansk regissør og hovedrolle, en engelsk stab, skutt i Budapest med ungarsk crew og med engelske og norske skuespillere. En artig blanding. Og hvordan folk har med seg sine kulturer inn i den smeltedigelen. Forskjellen på Norge og Amerika er stor.

Jacob: Hvordan var det å jobbe med regissør Brett Ratner? (
bl. a. Rush Hour 1-3, X-Men - The Last Stand
-------------------
Ingrid: Brett Ratner er noe av det mest energiske som finnes. Når han er glad og liker noe av det som blir filma så kunne han løpe ut av teltet sitt og si "this is the most amazing thing I've seen in my life!". Også er han jo like tydelig hvis det er noe han ikke liker. Jeg har ikke opplevd noe lignende. Han kan komme inn i et rom som er helt dødt og ta det helt. Han er helt oppe i ansiktet ditt, kjempe energisk, karismatisk, kunnskapsrik og morsom. Det var et stort møte med Ratner vil jeg si.

Jacob: Hvordan var det å jobbe med Dwayne Johnson? (bl. a. Pain & Gain, Get Smart og Fast & Furious 6)
-------------------
Ingrid: Dwayne Johnson er egentlig akkurat sånn man kan tro hvis man har sett intervjuer og fulgt han på Twitter og slikt. Der er han jo veldig oppildnene, gir veldig mye tips, er glad i fansen sin og støttende, og det er han. En utrolig trivelig og jordnær kar som tar vare på folk rundt seg. Snakker med alle. Ingen stjernenykker. Så han var skikkelig trivelig rett og slett.

Jacob: Hvordan var det å ha et så stort apparat rundt seg? Var du mer nervøs enn det du ville vært hvis du hadde spilt en film i Norge?
-------------------
Ingrid: Godt spørsmål fordi det apparatet er jo helt gigantisk. Det må man nesten bare erfare for å forstå hvordan man skal forholde seg til det. På den ene siden er det jo fryktelig mye støtte i det. Det er så mange mennesker som er de beste i verden på sine felt, enten det er pil og bue, stunt, hår, sminke eller dialect-coaching. Så mye mennesker som støtter hele tiden for at jeg skal yte optimalt foran kamera. Et kjempenettverk med folk som står klare. På den andre siden når det står så mange der og crewet er på tusen mann som venter på deg. Da er det det klart det er et press og. Det er så mye penger i sving og alle er på lønn så man må levere når kamera ruller. Så det er litt begge deler.

Ingrid fortsetter:
Jeg har jo skjønnt at man må bare finne en måte å forholde seg til det på. Blokkere ut det som ikke hjelper å tenke på, se på alt som støtter. Man kan bare være tilstede å gjøre jobben sin så godt man kan og ikke tenke på det som en prestasjon eller et resultat. Vi driver jo med øyeblikkskunst og hvis man bruker for mye tid på "nå må jeg levere så den og den ikke venter på meg" da er løpet litt kjørt. Det har tatt litt tid å finne ut hvordan jeg skal tenke rundt det, når det er så mye nytt som jeg må fordøye samtidig. Jeg er veldig glad i idrett og når juniorer i idrett er med i sine første store mesterskap, f.eks. OL, så er det mange som sier at "nå var det var så mye og jeg har fått en gjennomkjøring", litt mesterskapstrening. Og litt sånn kan følelsen av å ha gjort sin første Hollywoodfilm være og. Det er litt "nå har jeg skjønt det", nå vet jeg hvordan jeg stiller til startstreken og hvordan det fungerer. Så legger man opp løpet sitt til det.

Alle foto: Håvard Henriksen

Hercules har premiere på kino 1. august

31.07.2014 sier Tore Andre Øyås: Utrolig kult med Berdal, samt Hennie og Santelmann! Håper dette blir en planke til videre internasjonal karriere for dem alle tre. "Hercules" skal selvsagt sees i sommer!