Filmfront møtte Pål Sverre Hagen

[Skrevet av: Jacob Andersen den 05.10.2013]

Denne helgen har Gåten Ragnarok premiere på kino. Filmen handler om arkeologen Sigurd Svendsen (Pål Sverre Hagen) som er besatt av tanken om å løse de 1000 år gamle mysteriene fra Osebergskipets gravkammer. Vi slo oss ned med stjernen fra deUSYNLIGE og Kon-Tiki for å høre hva hvordan det var å lage norges første Adventure-film.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Jacob: Hvordan var det å delta i det man kan kalle norges første Action-Adventure?
--------------
Pål Sverre: Først og fremst syntes jeg det var veldig gøy at noen hadde lyst å ta den amerikanske oppfinnelsen Acton-Adventure og lage en skandinavisk versjon og en skandinavisk vri på det. Så er det jo et godt spørsmål hvordan gjør man det? Men jeg syntes det har vært veldig gøy at filmen tar utgangspunkt i noe som er helt reelt, det som er her (Vikingskipet), også spinner det jo av gårde selvfølgelig og blir skikkelig skrønete. Det har vært en veldig spennende opplevelse. Noe av gleden ved å være skuespiller er jo å få gjøre ting som man aldri har gjort før. Men det er jo en egen utfordring og lage en sånn sjangerfilm. For den har jo sine egne premisser som man må prøve å løse på sin egen måte.

Jacob: Hvordan forberedte du deg til rollen?
--------------
Pål Sverre: Jeg var jo her (Vikingskipet) og kikket og holdt på litt her for å prøve å få noen av de arkelog-elementene til å være nærme sannheten. Ellers handler det denne gangen mest om å prøve å finne den lille familien. Prøve å skape en familie-vibb i en film som skal handle om veldig mye mer enn bare om en familie. Så har vi ikke så veldig mye tid å fortelle det på. Ha en god relasjon til ungene som skal spille.

Jacob: Hvordan var det å jobbe med barn i disse grottene med tau og klatring?
--------------
Pål Sverre: Ja det er jo ikke behagelig å lage action-film. Det er det virkelig ikke. Det er ganske skummelt av og til, og fysisk ubehagelig, kaldt og alt sånn. Men det er jo alikevel ganske gøy for man får jo gjort ting som i hvert fall jeg ikke får gjort til vanlig. Og disse ungene som spiller i denne filmen de er virkelig flotte. Lille Julian, stemmen hans er utrolig.

Jacob: Vikingtiden og dette lille mysteriet med graven, er det noe som interesserte deg før du startet med denne filmen?
--------------
Pål Sverre: Ja det er det jo, men ikke i noen veldig spesiell grad, det er det ikke. Jeg tror alle som kommer hit til museet her kjenner at dette er noe spesielt. Det har jo en helt egen kraft.

Jacob: Du hater kanskje å få spørsmål om Kon-Tiki og slikt, men er det greit med et lite spørsmål?
--------------
Pål Sverre: Det er greit du kan få lov å gjøre det.

Jacob: Følte du noen likhetstrekk med Kon-Tiki innspillingen, for det var diverse elementer i filmen som jeg tenkte på, for du spiller jo i begge?
--------------
Pål Sverre: Ja altså det er jo noen elementer der som er litt like. Sånn sett var det jo viktig for meg at karakteren var en helt annen type. For han her, Sigurd i filmen, er jo ikke en veldig målrettet type. Han er jo egentlig en innesluttet fyr som har en del issues som egentlig ikke vil ut av kontoret sitt i det hele tatt. Så sånn sett var det egentlig interessant at filmen hadde en del likhetstrekk når karakteren i seg selv var så forskjellig.

Jacob: Det går litt rolig i filmen før alt eksploderer og blir veldig intenst. Hvordan var det både med tanke på å spille inn dette med barn og hvordan tror du barn som publikum vil ta det?
--------------
Pål Sverre: Det er veldig viktig for denne filmen å ta de yngste seerne på alvor. Filmen har jo 11-årsgrense, og som du sier den er jo skummel, men samtidig så håper jeg at de foreldrene som kjenner barna sine på den måten at de tror det kan gå bra vil syntes det er spennende å dra. Men det er klart er man under 11 år må man ha en voksen, det vil jeg helt klart si. Og når det gjelder å spille det inn sammen med barn så er det klart en utfordring. Mye av greia vi måtte gjennom og skumle ting med lille Julian, og dette med taubanen. Tøff som bare det spør du meg!. De hang jo i dette selv for en kan jo ikke få en bitteliten stuntman til å gjøre det. De kjørte på de, så her har alle gjort sine egne stunt. Når det gjelder ormen er det jo klart at den ikke er der nå vi lager det, så det er jo en utfordring i seg selv.

Jacob: Du har spilt i flere ulike sjangre nå med Gåten Ragnarok i tillegg til det andre du har medvirket i, er det noe du bevvist prøver på? Å spille i forskjellige sjangre?
--------------
Pål Sverre: Ja det har jeg stor glede av. Lærer mye om film ved å oppleve forskjellige tilnærminger til det. Det er selvfølgelig en sjanse å ta med å gjøre ting som man ikke har gjort før. Men jeg tenker at hvis jeg ikke har lyst til å ta de sjansene lenger, så er det ikke sikkert at det er så interessant å holde på.

Jacob: Føler du i forhold til f. eks De usynlige og denne filmen her, at du må gå like mye inn i et hvert prosjekt? Eller kan man i større grad senke skuldrene i en sånn her type film?
--------------
Pål Sverre: Et godt spørsmål. Det er litt forskjellige type utfordringer. Å senke skuldrene det kan man aldri. Men det er klart, i Kon-Tiki der var jo utfordringen veldig låst i det at jeg skulle formidle en person som var ekte og som mange kjenner. Her har jeg jo ikke den forpliktelsen. I en sånn type film som dette så handler det om å fore filmen med det som den trenger. Det er jo ingen utpreget skuespillerfilm i den forstand. Men man skal bidra med bestanddelene som kan gi en spennende opplevelse til publikum.

Jacob: Har du fastslått hva din neste film skal være? Eller tenkt deg ut noen prosjekter?
--------------
Pål Sverre: Jeg har en film som jeg allerede har gjort som kommer ut i februar, Hans Petter Molands Kraftidioten. Den er jo igjen veldig annerledes enn dette, det vil du se da den kommer. Jeg er ikke en sånn person som ser for meg så veldig mye hvordan fremtiden skal være. Så jeg prøver først å fremst å finne fram til de folka som jeg har lyst til å jobbe med og de prosjektene som er noe nytt. Så er det jo spennende å utvide bekjentskapskretsen sin utover Norge og møte mennesker som jobber med film andre plasser i verden. Har vært så heldig at jeg har fått blitt kjent med filmskapere fra rundt omkring.

Alle foto: Håvard Henriksen
 Les også Filmfrontsomtale av Gåten Ragnarok: Gåten Ragnarok - Solid actioneventyr for hele familien.