Filmfront møtte Atle Antonsen

[Skrevet av: Jacob den 22.03.2013]
Atle Antonsen har dubbet DreamWorks sin nye anmiasjonsfilm Croods. Vi har slått oss ned for en prat bl.a. om hvordan dubbing foregår, hvorfor han dubber og hva planen er videre.

Jacob: Hvorfor dubbet du Croods?
-----------------------------------
Atle: Jeg ble spurt hehe, nei det er det første. Jeg har ikke gjort sinnssykt mange dubbe-produksjoner. Jeg er jo ikke blant de som sitter å dubber tv3 filmer hver morgen. Jeg har bare gjort store filmer og når det er en sånn produksjon som dette her, da vet man at det er kvalitet i alle ledd, og da har man tid til å gjøre det ordentlig. Det handler jo litt om at det er en toppproduksjon. Da syntes jeg det er interessant å prøve, for da får man lov til å flikke og file litt til det funker.

Jacob: For oss som ikke kan noe om dubbing. Hvordan foregår det?
-----------------------------------
Atle: Ja det er forbausende krevende. Det er ganske vanskelig syntes jeg. Det er veldig teknisk. Jeg har jo gjort en film som er blitt gjort sånn som de gjør det i USA hvor de lager stemmen først også tegner de senere for jeg gjorde Kurt blir grusom for noen år siden. Da kunne jeg først leke med manus og bare stå å bolte meg og ikke ta hensyn til noe bilde. Og det er jo veldig befriende. Det er jo sånn man gjør det. Nicholas Cage (som har stemmen til Grug i originalen red.anm) kommer jo inn før det er tegna og da er det jo mye lettere for da kan du bruke hele registeret ditt og være kreativ. Når man kommer etterpå, jeg skal jo ikke kopiere han heller, men jeg skal jo få til en norsk versjon som er levende og musikalsk samtidig som det skal være sync. Det er veldig mange faktorer inne i bilde for å prøve å få det til å spille ordentlig. Det er en ordentlig teknisk øvelse samtidig som du må prøve å legge all sjela din i det.

Jacob: Står du i studio alene eller står alle som skal dubbe en scene sammen?
-----------------------------------
Atle: Nei det er bare min stemme ja. Jeg hører den amerikanske noen runder, ser bilde foran meg også har jeg jo teksten da. Så det er mye samhandling som skal fungere samtidig. Må jo høre det først en to-tre ganger, så prøve å få en slags indre klokke på hvor lang den er. Og så se om manuset stemmer i forhold til det man skal si. Det er mye detaljjobbing på det. Så jeg hører egentlig bare de amerikanske stemmene da jeg gjør det, også ser man en ræva versjon av filmen. Noen ganger så er det til og med bare noen skisser. Også sender de jo aldri ut noe som kan komme ut på nedlastingsmarkedet. Så de sender noe som er kryssa og blørete. Så da jeg endelig får se den ferdig på kino i full 3D og sånn er det wow er dette vi har lagd.

Jacob: Føler du at du får satt ditt preg på karakteren?
-----------------------------------
Atle: Ja jeg føler jo i for seg det. Det er hvert fall målet å komme dit da. Men man må jo tørre å feile og gjøre noe som er dårlig først.

Jacob: Får du improvisert noe?
-----------------------------------
Atle: Det går ikke an å improvisere noe særlig med teksten for da ser man at man er nødt til å gjøre noen forandringer i manus for å få det til å stemme. Det stimulerer ikke så mye av kreativiteten det gjør det ikke. Det stimulerer mer av det å få det riktige uttrykket, bruke stemmen.

Jacob: Hvor lang tid tar det å dubbe en slik film?
-----------------------------------
Atle: Det høres ikke så mye ut. Det her er en av de mest omfattende oppgavene og da tar det femten-seksten timer. Det er jo bare en halv arbeidsuke, men tre timer i slengen det er helst opp mot maks av det som er interessant å holde på med. Da er man sliten. Tre ganske intense timer, men å holde på noe særlig lenger det orker man ikke. Du konsentrer deg fullt og helt da du holder på. Dette her er 370-80 replikker tenker jeg og det er ganske mye. Det er en ganske stor rolle, men mye av det er pes og stønn og skriking og beljing og.

Jacob: Er du glad i animasjonsfilm, og har du noen favorittfilm innenfor sjangeren?
-----------------------------------
Atle: Ja nå har jeg jo sett mest da barna mine var litt mindre, da så jeg det meste. Av produsenter så er det jo selvfølgelig DreamWorks og Pixar som jeg syntes har dratt opp nivået de siste åra. I forhold til hva jeg så da jeg var liten. så er det jo en sinnssyk forbedring. Jeg syntes kanskje Monsterbedriften var en av de kuleste jeg hadde sett. For den er jævlig kreativ og minner ikke om noe annet. Den har sine helt egne karakterer og univers, og er ganske morsom. Den husker jeg at jeg var jævlig imponert over da jeg så den for et par år siden. En av de første som virkelig kom opp som noe nytt og interessant. Så jeg liker det bedre enn Gubben og katten og Tornerose for å si det sånn.

Jacob: Du har jo vært med i alt mulig rart fra tv-produksjoner, film, serier og ting utenfor det. Er det noen spesiell rolle du liker best eller føler deg som mer enn det andre?
-----------------------------------
Atle: Ikke etter hvert nå kanskje, men før var jeg alltid så rastløs, at når jeg holdt på med noe, hadde jeg alltid lyst til å holde på med noe annet. Så hvis jeg var på tv ville jeg være på scenen, var jeg på scenen ville jeg være i film. Jeg har alltid vært veldig rastløs, men nå har jeg klart å roe meg litt på det, fordi jeg har fått gjort mye etterhvert. Det viktigste for meg er å gjøre veldig mye forskjellig, for da for jeg utfordra talentet mitt og boltra meg i mange forskjellige sjangre. Det syntes jeg er veldig spennende. Det er egentlig litt av drivkraften min. Akkurat nå syntes jeg det er veldig gøy å jobbe med film. Sitter å skriver litt filmmanus og sånt no også. En ordentlig utfordring. Mye vanskeligere enn å skrive halvtimes komedier for tv. For i forhold til den dramturgiske kurven er det en mye mye vanskeligere manøver. Så da syntes jeg det er spennende og utfordrene å jobbe med det. Skriver et manus med han som jeg skrev Kong Curling sammen med. Som er også en komedie. Ellers er jeg veldig glad i Dag som vi er i sesong tre av. Det var en ny vår for meg å prøve en sånn type karakter. Den skriver jeg jo ikke, men det er gode venner av meg som jobber med den. Før det hadde jeg gjort mye Team Antonsen og Uti vår hage og mye sånt. Det er veldig morsomt det og, men da har jeg gjort det meste i den sjangeren følte jeg. Også kom plutselig Dag og kunne gi meg muligheten til å gi meg noe litt mer drama og litt mer tredimensjonalt.

Jacob: Utenom filmmanus, hva er planen videre?
-----------------------------------
Atle: Jeg skal spille i noen forskjellige filmer. Skal være med i tre eller fire filmproduksjoner i år, bare som skuespiller. Også sitter vi å jobber med egne manus til noe som kommer om et par år. En del sånne planer foreløpig. Også noen tv-serier greier også så ja er litt forskjellig hehe.

Jacob: Hvordan finner du tid til alt dette?
-----------------------------------
Atle: Det ser jo verre ut enn det er og. For jeg er jo tross alt mye hjemme innimellom og. Alt jeg gjør syntes jo så godt og da virker det som jeg gjør så inni helvetes mye, også kommer jo noe av det samtidig og. Men det er jo klart at det er jo delt opp i forhold til en kalender så det skulle gå. Men jeg jo en litt sånn skippertaksjobber som jobber veldig mye i perioder også tar jeg meg gode lange ferier og avbrekk i mellom, og det passer meg.

Croods har premiere 22 mars 2013.

Les filmfronts anmeldelse av Croods her

Alle foto: Håvard Henriksen.