Filmfront møtte Victoria aktuelle Bill Skarsgård

[Skrevet av: Jacob den 02.03.2013]
1. mars hadde filmen Victoria, basert på Knut Hamsuns bok, premiere omkring i hele landet. Regissert av Torun Lian og produsert John M. Jacobsen. Bill Skarsgård, sønn av Stellan Skarsgård og lillebror til skuespillerkollegaer Alexander og Gustaf, spiller løytnaten Otto. 22-åringen har hatt biroller i Arn og Kenny Begins før han fikk hovedrollen i den Oscar-shortlistede filmen I Rydmen fins inga känslor. I 2011 spilte han i to av Sveriges største filmsatsinger Kronjuvelarna og Simon og Eiketrærne. Vi møtte skuespilleren og pratet bl.a. om hvordan det er å spille karakteren Otto, hvorfor det er så mange skuespillere i familien hans og vi pratet om Hemlock Grove, den nye serien han spiller i.

Jacob: Hva vil du si temaene i Victoria er?
-----------------------------------
Bill: Kjærlighet. Det er jo en kjærlighetshistorie om umulig kjærlighet.

Jacob: Hvorfor ville du spille Otto?
-----------------------------------
Bill: Det er en veldig fin rolle. En karakter som tiltaler til meg. En rolle som var et hinder for kjærligheten. For man heier jo på Johannes og Victoria, og han er i veien. Jeg ville gjøre noe med han som gjorde at man så en sympatisk side av han også. Det var en rolle som tiltalte meg virkelig. Kult med en sånn periode også, med kostymedrama og at det er fra en viss tid.

Jacob: Er det vanskeligere å spille en ond eller litt ufordragelig karakter enn å spille enn sympatisk en?
-----------------------------------
Bill: Det ene er ikke hardere enn det andre. Det er noen karakter som man kjenner som man kan gjøre så de blir forstått også, så det ikke blir så endimensjonalt.

Jacob: Hentet du mest inspirasjon til rollen i boken eller andre steder?
-----------------------------------
Bill: Jeg leste boken, men jeg fokuserte på manuset ettersom at det er film som vi gjør så er manuset materielet vi henveder oss til. Men inspirasjon tar man jo fra alt mulig som man har gjort, sine egne erfaringer og alt som man har sett og lest. Boken og manuset er jo to helt ulike elementer. Det ene er film og det andre er bok.

Jacob: Er det som skuespiller stor forskjell på å spille inn film Skandinavia i forhold til Hollywood?
-----------------------------------
Bill: Det er ingen forskjell. Om det er større så er det større team, det er mer folk, men utover det hele så er det jo likedan.

Jacob: To av brødrene dine er også skuespillere, hvordan har det seg at det er så mange skuespillere i familien?
-----------------------------------
Bill: Ja jeg vet ikke hvorfor det ble sånn. Det falt inn veldig naturlig for oss tre hvert fall. Det har aldri vært sånn at min pappa har villet det tror jeg. Han har aldri sagt at dere skal bli skuespillere og dere burde bli det. Virkelig ikke. Tvert om, jeg tror det kjenns litt at hans barn også vil bli skuespillere for det er en industri som er ganske tøff som man kan bli veldig såret og bedømt i. Han har hvert sånn at vi får gjøre det vi vil og han vil støtte oss. Det er merkelig for meg også at vi tre ble skuespillere. Det kan ha noe å gjøre med hvilken slags familie vi kommer fra hvor det er høylytt og folk vil stå i sentrum og det er veldig mye "show". Det har vært en atmosfære som har gjort at vi har blitt dratt mot det å være skuespiller.

Jacob: Jeg ser at du har spilt i en serie kalt Hemlock Grove som kommer i april på Netflix. Kan du fortelle noe om serien og din rolle i den?
-----------------------------------
Bill: Ja jeg spiller en karakter som heter Roman. Det er en skrekkhistorie eller en thriller om en liten småstat utenfor Pittsburgh i Pensylvania som er veldig spesiell og det er veldig mange kunstige, mystiske og merkelige karakterer. Min karakter er kanskje en litt sånn prinsen av staten. Hans familie er veldig rik og han er en veldig mektig og noncholant overklassegutt. Han er veldig destruktiv, han knarker og skjærer seg selv og er veldig ulykkelig. I denne staten begynner unge jenter å bli myrdet hver måned når det er fullmåne. Så det er et mysterisk drama om hvem som har gjort det, hva er det som hender også er det overnaturlige elementer. Rett etter jeg hadde spilt inn Victoria var det seks måneder med det her i Toronto. Det var veldig gøy.

Alle foto: Håvard Henriksen.