Filmfront intervjuet Victoria aktuelle Iben Akerlie

[Skrevet av: Jacob Andersen den 02.03.2013]
1. mars hadde filmen Victoria, basert på Knut Hamsuns bok, premiere omkring i landet. Regissert av Torun Lian og produsert John M. Jacobsen. 24 år gamle Iben Akerlie har sin første hovedrolle med rollen som Victoria. Vi har slått oss ned for en prat om bl.a. hvordan hun fikk rollen, hennes forhold til boken og karakteren og hvordan det var å jobbe med Jakob Oftebro og Bill Skarsgård.
[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Jacob: Hvordan fikk du rollen som Victoria?
-----------------------------------
Iben: Den fikk jeg gjennom en castingprosses med Stella casting. De ringte å spurte om jeg ville komme på en prøvespilling for Victoria av Knut Hamsun, og det sa jeg ja til. Det var en skikkelig god dag. Jeg var først inne en gang alene, så ble jeg kalt inn igjen med en annen skuespiller som senre spilte broren min i filmen. Vi ligner veldig, så vi syntes det var veldig gøy. Også var vi på den første castingen etterpå og syntes at det var noe litt rart, vi ser ut som søsken det her går ikke. Men det gikk jo bra.

Jacob: Var det vanskelig å spille hovedrollen i en så kjent historie som mange har et forhold til? Følte du noe ansvar?
-----------------------------------
Iben: Det var ikke den tanken jeg hele tiden hadde i hode for da tror jeg man blir litt gal. Jeg tenkte ikke hele tiden sånn "dette er en stor karakter" for jeg tror du bare må gjøre det mindre og gjøre det mer menneskelig for at det skal i det hele tatt. Men det er jo klart at tanken slo meg. Av og til for du en litt sånn wow det er faktisk en veldig stor kvinneskikkelse i norsk litteratur og det kommer til å bli en stor kvinnerolle i norsk film, og det er noe du skal bære med respekt da.

Jacob: Har du selv lest boken?
-----------------------------------
Iben: Ja nå har jeg lest boken. Jeg hadde ikke lest boken da jeg fikk rollen, men så leste jeg den jo rett etterpå. Jeg er veldig glad i den.

Jacob: Hentet du mest inspirasjon til karakteren din der eller hentet du den fra andre steder, manus og folk du kjente?
-----------------------------------
Iben: Det er en god blanding. Det er klart at kanskje grunnlaget er fra boken, men så fikk jeg jo senere lese manus hvor det er en litt annen fremstilling av Victoria. Den rolleutviklingen er en veldig salig blanding. Det er mye input, jeg leste mye dikt og mye bøker fra typisk viktoriansk periodedramaer. Masse musikk hørte jeg på. Også har jeg hatt noen veldig fine samtaler med Torun og Jakob da. Så jeg vil jo si at det er et lagarbeid den rolleutviklingen, det er ikke bare på meg. Og det er jo litt deilig og.

Jacob: Hvordan var det å jobbe med Bill Skarsgård og Jakob Oftebro?
-----------------------------------
Iben: Det var en glede. Det var kjempehyggelig. De er jo erfarne og staute skuespillere som vet hva de driver med. Så det var betryggende å ha det å lene seg på. Også er de jo veldig fine mennesker også. De er mennesker som tar vare på folk rundt seg så det er bare kjempehyggelig å være sammen med dem.

Jacob: Har du tenkt å satse på film videre?
-----------------------------------
Iben: Ja nå har jeg et semester å fullføre på Blindern først. Så må jeg helt ærlig innrømme at jeg ikke vet hva det betyr å satse på film i Norge, men jeg har fått meg agent. Og jeg er åpen for nye prosjekter hvis de skulle komme min meg. Så får vi bare se hva som skjer.

Alle foto: Håvard Henriksen