Filmfront møtte Tommy Wirkola

[Skrevet av: Jacob den 06.02.2013]
I disse dager har Hansel and Gretel: Witch Hunters premiere omkring i verden. Den er skrevet og regissert av norske Tommy Wirkola som med dette får sin Hollywood-debut i en alder av 33 år. Wirkola har tidligere regissert filmer som Kill Buljo og Død Snø. Vi har slått oss ned for en prat med den travle regissøren om hvordan det er å lage film med budsjett på over 50 millioner dollar og om overgangen fra norsk til amerikansk film. Filmen hadde premiere 1. februar i Norge og er et splattereventyr med Jeremy Renner og Gemma Arterton i hovedrollene.

Jacob: Hvordan var det å gå fra å lage filmer med lavt budsjett som Kill Buljo og Død Snø til en Hollywood blockbuster med budsjett på rundt 50-60 millioner dollar?
-----------------------------------
Tommy: Det var veldig rart. Det er veldig mye penger. Jeg prøvde å ikke tenke så mye på det da jeg var der å filma og jobbet med det. Det er mye større, mye mer folk. Mange flere stemmer involvert fra produsenter og studio. Det er mange som skal tilfredstilles og du må sørge for at alle får det de vil ha hele tida. Men ellers er utfordingene de samme. Det handler om å jobbe med manuset, å jobbe med skuespillerne og fortelle den historien man har lyst til å fortelle. Problemene er egentlig det samme bare at de er ti ganger større.

Jacob: Det at det er så mange stemmer involvert, går det utover din visjon om hvordan filmen skal være?
-----------------------------------
Tommy: Nei i å med at jeg skrev manus i tillegg så var vi klar på hvordan film det her skulle bli. Det var vi absolutt. Det er selvfølgelig debatter underveis og man disktuerer og er ikke bestandig enig, men alle respekterer meg som regissør og jeg syntes studio har gitt meg mye tillit. Men igjen det er som har pengene og dem vil også ha sin stemme hørt, og det må man respektere.

Jacob: Jeg så at Will Ferrel var satt opp som produsent. Hadde han noen kreative innspill?
-----------------------------------
Tommy: Altså Will eier et selskap som heter Gary Sanchez productions som er produsenter. Du har Will og Adam McKay og tre produsenter til. Ja Will så filmen og leste manuset og kom med noen innspill her og der, men han var ikke involvert i den dagligdagse delen av produksjonen.

Jacob: Føler du at du har fått bevart noe av den friske humoren som var i de forrige filmene dine?
-----------------------------------
Tommy: Ja det syntes jeg jo. Det er jo meg og mitt DNA i den der, men det her skulle først og fremst være et actioneventyr da. Så da blir det jo litt mindre humor og litt mindre blod og gørr. Det er jo alt inni der, men vi valgte å gå for en actionfilm først og fremst.

Jacob: Nå som du har laget film i USA har du tenkt å fortsette å lage film der i fremtiden?
-----------------------------------
Tommy: Ja jeg håper jeg får gjøre det. Håper å lage film både her og der. Det hadde vært det ideelle om jeg kunne gjort begge deler. Så får vi bare se hva som skjer og hvordan filmen gjør det. Det er det siste som dikterer akkuratt det.

Jacob: Alle filmene dine har til felles at de har en ganske lik humor selv om noen har mer skrekk og andre mer komikk. Har du tenkt å fortsette innenfor den type filmer?
-----------------------------------
Tommy: Ja jeg kommer sikkert til å lage flere slike filmer, men jeg har også lyst til å prøve å gjøre litt nye ting. Både og. Jeg har f.eks. planer om å lage Død snø 2 nå snart og så har jeg også lyst å prøve nye ting selvfølgelig.

Jacob: Jeg så at filmen hadde fått noen negative anmeldelser i USA. Hva tenker du om mottagelsen den har fått der?
-----------------------------------
Tommy: Jeg leste ikke så mange anmeldelser. Jeg gjorde det før. Da leste jeg alt som var av anmeldelser omtrent. Jeg leste en plass at man ikke burde lese anmeldelser for leser man de gode får man et stort ego og leser man de dårlige så blir man lei seg og deppa. Det kommer det ingenting godt ut av. Selvfølgelig er det ikke artig å få dårlig anmeldelser, men heldigvis har publikum likt veldig godt det vi har gjort. Filmen har gjort det veldig bra i USA og resten av landene den har blitt sluppet i. Det er det som betyr noe, det at publikum går å ser den og liker den.

Jacob: Jeg så filmen hadde spilt inn mer penger enn Django Unchained i Russland i åpningshelgen. Hvordan er det å slå en så stor og kjent film i et så stort land?
-----------------------------------
Tommy: Nei det er selvfølgelig absurd og veldig kult. Paramount sa jo under researchen at de trodde den kom til å gjøre det bra i Russland for de er veldig glad i eventyr, hekser, 3D og hele pakka. Det er veldig artig det! Jeg ble veldig glad i Russland for det.

Jacob: Det store budsjettet dere brukte. Det er veldig mye 3D-bruk og realistiske effekter, er det det mesteparten av pengene har gått til?
-----------------------------------
Tommy: En del av det har selvfølgelig gått til 3D. 3Den er dyr, men igjen så veier det veldig opp for det når man får igjen billettinntektene senere. Men det er en kombinasjon av ting som gjør at den koster så mye. Men det er klart at effektbudjsettet på en sånn her er veldig mye høyere enn det jeg er vant til. I en sånn film så utgjør det en stor del av budsjettet ja.

Jacob: Hva var det beste og hva var det verste med å lage film i USA?
-----------------------------------
Tommy: Det beste var vel at jeg fikk muligheten og pengene til å fullføre den visjonen jeg hadde, det manuset jeg hadde og at de trodde på meg. Jeg fikk "go crazy" rett å slett. Det kjedeligste var kanskje da filmen ble utsatt (10 måneder journ.anm.) den gangen. Jeg var så gira på den skulle bli sluppet ut. Paramount hadde nok rett da de gjorde det på bakgrunn av det de hadde gjort så langt, men det husker jeg som en litt kjip periode.

Hansel and Gretel: Witch Hunters topper nå kinolisten i 18 av de 19 landene den har startet og har allerede spilt inn det dobbelte av budsjettet sitt.

Alle foto: Håvard Henriksen

11.03.2016 sier Roar-Skjønn Berger: liker han
18.02.2013 sier arild: Artig intervju med filmfront. Ja nå begynner dere jaggu å bli proffe:-)
06.02.2013 sier Pål Frostad: Bra intervju! Død Snø 2 ser jeg også frem til. Håper den innfrir slik som den første filmen gjorde.
06.02.2013 sier Tore Andre Øyås: Kult at "Død Snø 2" er på vei da!
Kjempekjekt at så mange ser filmen, så får vi håpe Wirkola får nye prosjekt der borte også...! :)