Filmfront intervjuet Odd-Magnus Williamson og Henrik Thodesen

[Skrevet av: Jacob Andersen den 12.09.2012]

"Ingen moralske pekefingre, bare god gammeldags fingring". Filmfront har møtt Tina & Bettina-skuespillerne Odd-Magnus Williamson og Henrik Thodesen.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Jacob: Hva handler filmen handler om?
-----------------------------------
Odd-Magnus: Filmen handler om det å være fjortiss.
Henrik: Den handler om det viktigste det året.

Odd-Magnus: Og i det universet handler det om den viktigste festen som jo i et sånt mikrokosmos er det viktigste for dem da. Da man går på ungdomsskolen er å bli invitert til de beste festene, ha den beste festen og sånt veldig viktig. Akkurat rent bokstavelig så handler filmen om Tina og Bettina og deres univers som man har fått høre om i videobloggene som da er blitt visualisert. I det store bilde så handler det om accept og usikkerhet rundt det å være kid. At ungdomsskolen er røff.

Jacob:  Hvordan oppsto egentlig ideen til å lage denne videobloggen med disse karakterene?
-----------------------------------
Odd-Magnus: Altså først så kom det av at vi begynte å ha internhumor på fjortisser. Vi drev å acta ut og gikk i butikken og f.eks. (med Tina sin fjortisstemme): "fy faen, har dere ikke de snusene her? har dere bare White Portion? Er dere så jævlig fattig?". Vi hentet ut de klassiske dumme fjortissjentene. Så begynte vi å lage "Torsdag Kveld fra Nydalen". Så hadde vi lyst å finne et forum hvor disse karakterene funka. Vi så da en film som het "De ofrivilliga" av Ruben Östlund, og der er det to svenske videobloggende jenter. Også tenkte vi det er perfekt, for der er det de to alene midt i skjermen, og det funket veldig bra. I tillegg så vi veldig mye videoblogger en periode. Vi merket at disse karakterene funka veldig bra umiddelbart, og lagde massevis av de. På en eller annen merkelig måte har vi jo skapt vårt eget ubevisste univers hvor vi har disse au pairene og elskerinnene til fedrene våre. Så var det en manusforfatter som ringte oss og sa han hadde laget et manus på vårt univers og spurte om vi ville lese det.

Henrik: Deretter gikk vi jo mange runder med det manuset. Vi, regissøren og produsentene, også ble det til slutt film.

Jacob:  Var det vanskelig for dere å holde dere seriøse under alle scenene?
-----------------------------------
Henrik: Man blir jo vant til de greiene, men plutselig så ser man det litt sånn utenifra og bare "Hva faen skjer her lissom?" Her står vi to tretti år gamle menn som prøver å spille ut fjortisser som er veldig såra og lei seg for en eller annen dusteting. "Hva faen skjer?". Men man følte også at det var ekte innimellom på en eller annen rar måte.

Odd-Magnus: Ja da vi satte oss ned og spurte oss hvordan film dette skulle være, så var vi veldig opptatt av at vi har lyst til å lage en jentefilm. Ikke som en svak jentefilm, men en med sterke jenteroller. Og da er man nødt til å ta det veldig på alvor for at komikken skal funke, og for at filmen skal funke. Så i kranglescener hvor vi gjør scener sammen, så er vi nødt til å gå inn å finne vår indre fjortissjente hehe.

Jacob:  Tror dere unge ser opp til karakterene?
-----------------------------------
Odd-Magnus: Alltid vanskelig fordi det er reaksjoner på at kids går rundt å kaller hverandre hore, å sier fingring og tar ut de ordene der. Sånn er det alltid med populærkultur at kids vil adaptere fragmenter, men jeg tror ikke at holdningene sprer seg. Det vi gjør her er jo på en måte å belyse hvordan ting faktisk er. Nettmobbing, at folk blir hengt ut i den graden de gjør. Sånn er hverdagen for veldig mange.

Henrik: Så er det jo komiske karakterer og komiske karakterer er sjelden smartere enn noen egentlig.

Odd-Magnus. Å tenke i de baner da som jeg skjønner at noen gjør. Å tro at filmen "The Dictator" av Sacha Baron Cohen gjør at noen kan bli fristet til å invadere et land eller henrette folk. Altså, vi viser virkeligheten og hvor komisk og mørkt det er.

Jacob: Filmen er jo først og fremst ment for å være morsom regner jeg med. I f. eks "South Park" så prøver de mest av alt å være morsomme, men så later de som om de skal ha litt moral i slutten av mange episoder, også bare driter de i det. I slutten av filmen her prøver den å fortelle noe viktig eller er det bare tull og tøys?
-----------------------------------
Henrik: Altså mobbing er jo et viktig tema, men det er jo ikke noen direkte moral som vi forteller i filmen.

Odd-Magnus: Jeg syntes ofte at det er som f.eks. er i "South Park" og andre satirer, når de ikke underakademiserer seerne og forteller dem "husk at dette her er galt". Men det er en vanskelig balansegang for hvor mye skal man holde igjen og hvor mye skal man slippe ut i forhold til det. Vi har vel på en måte tenkt at vi må bruke komikken i det og la det stå for seg. Også ikke forsøke å bake noen form for moralske pekefingre.

Henrik: Ingen moralske pekefingre, bare god gammeldags fingring.

Jacob: Hvorfor tror dere det her vil slå an på det store lerretet?
-----------------------------------
Henrik: Fordi vi er så rå.

Odd-Magnus: Nei det er fordi vi har merket at det er veldig mange som digger de karakterene og syntes de var kule.

Henrik: Vi håper de ikke jugde!

Odd-Magnus: Det var en Facebook-gruppe hvor det sto "Vi som vil ha på kino", vi sa ja. Dere som vil ha Urge på oljetønner og dere som vil ha Tina og Bettina-filmen, nå skal dere faen meg få! Nå kommer Facebook-demokratiet og skal få sitt. Og hvis det viser seg at det ikke stemmer, og at det ikke går. Så må vi si at demokratiet på Facebook står for fall. Det er en fallitterklæring for demokratiet på Facebook hvis denne filmen flopper!

Alle foto: Håvard Henriksen