Filmfront møtte Into the White-aktuelle Rupert Grint og Lachlan Nieboer

[Skrevet av: Jacob Andersen den 09.03.2012]

Lachlan Nieboer og Rupert Grint er i disse dager i Norge for å promotere deres nye film Into the White som er regissert av Petter Næss. Nieboer er kjent fra seriene Torchwood og Downton Abbey, mens Grint er verdenskjent etter åtte filmer som Ronny Wiltersen i Harry Potter-serien. Vi slo oss ned med de to britene for et intervju.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Jacob: Grint, Hva vil du si filmen handler om?
-----------------------------------
Rupert Grint: Historien handler i utgangspunktet om fiender fra to sider som blir tvunget til å leve i en hytte sammen og om deres forhold til hverandre og hvordan makten går frem og tilbake. Den handler virkelig om det å overleve i dette landets ekstreme klima under den andre verdenskrigen.

Jacob: Hvordan gikk innspillingen Nieboer? Var det kaldt?
-----------------------------------
Lachlan Nieboer: Ja det var skikkelig kaldt. På et tidspunkt var det hele 20 minus grader eller noe rundt der! Det er rart fordi vi var tre uker ute i kulden og ved slutten av filmingen av den første av de tre ukene så var det faktisk ganske varmt. Snøen smelter og vi har dette schizofrene værmønstre, så ja vi hadde virkelig problemer der.

Jacob: Det er en ganske så morsom film som inneholder mye humor. Hadde dere en koselig tid under innspillingen med mye latter på settet?
-----------------------------------
Grint: Ja, vi hadde det morsomt. Det var ganske gøy for vi så filmen i går og det er et par scener som oppstår fordi karakterne gjør ting uten å helt tenke over hva det vil føre til noe som gjør det så genuint komisk. Det var mye moro!
Nieboer: Ja, det ble en god latter eller to!

Jacob: Gjorde historien et inntrykk på deg?
-----------------------------------
Nieboer: Ja den gjorde et veldig sterkt inntrykk. Det er en veldig rørende historie og ikke minst en sann historie. Vi har utvidet den litt og endret på et par ting, men du vet disse mennene, Horst Schopis min karakter, møttes noen år senere som venner. Det var noe Horst Schopis selv, som jeg møtte i fjor, fortalte meg var veldig rørende og det var selvfølgelig gripende for meg og.

Jacob: Grint, Hva vil du si filmen prøver å fortelle publikum?
-----------------------------------
Grint: Det er ganske så annerledes krigsfilm. Jeg kan trekke frem absurditeten av krig. På slutten tenker du egentlig ikke på krig i det hele tatt. Det handler bare om fem menn som prøver å overleve, og etterpå er det hele ganske forfriskende.

Jacob: Nieboer, kan du kjenne deg igjen karakteren din?
-----------------------------------
Nieboer: Jeg har aldri tjenestegjort i hæren, aldri blit skutt ned, jeg er ikke en aristokrat som er det vi trodde han var og som jeg ønsket å portrettere ham som, men det er andre sider ved han som jeg ikke vil si at jeg er, men kan forholde meg til og jeg kjenner noen som er. Det er egentlig ganske privat egentlig, men ja man må kunne være på en måte arrogant og nedlatene til en viss grad for det er noe karakteren trenger.

Jacob: Et siste spørsmål. Det er britiske, tyske og norske skuespillere i filmen. Snakket dere fortsatt engelsk på settet?
-----------------------------------
Nieboer: Ja vi snakket engelsk på settet noe som var veldig generøst av dem fordi vi to var de eneste engelskmennene der. Så, haha, på en eller annen måte klarte vi å sikre det!

Skuespillerne sammen med regissør Petter Næss

Bilde: Skuespillerne sammen med regissøren Petter Næss

Alle foto: Håvard Henriksen

06.03.2012 sier fropal: Bra intervju Jacob. Gleder meg til å se filmen.
06.03.2012 sier Tore Andre Øyås: Nice! :) Likte veldig godt filmen, og svært bra skuespill!