Filmfront intervjuet "Hjelp, vi er i filmbransjen"-regissørene Nini Bull Robsahm og Patrik Syversen.

[Skrevet av: Jacob Andersen den 28.07.2011]

"Hjelp, vi er i filmbransjen" ankom nylig kinosalen med navn som Henrik Thodesen, Odd-Magnus Williamson, Christian Rubeck, Marte Germaine Christensen , Stig Frode Henriksen, Jenny Skavland, Pia Tjelta og ikke minst Peter Stormare, på plakaten.

”Den morsomste norske filmen hittil i år” kalte Filmmagasinet den. Vi har slått oss ned for en prat med de som står bak det hele, nemlig regissørene Nini Bull Robsahm og Patrik Syversen.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Da jeg ankom visningen må jeg innrømme at jeg var en smule redd for å bli servert en film ala´ ”Tomme Tønner”, men slik var det heldigvis ikke. Dette fortalte jeg regissørene etter at vi hadde hilst på hverandre, men jeg mente å huske å ha lest at det var de samme produsenter som sto bak både Tomme Tønner og denne, så jeg startet med å høre om hvorvidt jeg husket riktig.

1: Har dere jobbet med gjengen bak tomme tønner før?
- - - - -
Patrik (P): Det er samme produsenter, men bortsett fra det så er det jo helt annerledes. Nini (N): Vi gjorde Rovdyr sammen for veldig lenge siden, jeg og Patrik. Vi skrev den sammen, jeg produserte og han regisserte. De samme produsentene var involvert i det. Så vi har egentlig jobbet sammen med dem veldig lenge før Tomme Tønner-filmene kom ut. P: Så ble det til da at vi skrev og regisserte denne filmen sammen.

2: Hvordan oppsto ideen?
- - - - -
(N) Vi begynte rett etter Rovdyr å leke med ideen fordi vi er veldig produktive og blir veldig gærne med en gang vi er ferdig med noe, da må vi begynne på noe nytt. Men i 2006 klarte vi ikke helt å se det for oss hvem som skulle vært de forskjellige folka. P: Vi visste universet. At vi ville ha litt Clerks aktig, Judd Apatow Superbad aktig, men vi viste ikke hvilke skuespillere som ville passet. N: Og i Oslo så vi ikke helt universet. Det føltes mer som en amerikansk film da vi skrev den, men så ble vi veldig godt kjent med alle disse menneskene, før vi begynte å spille inn filmen. Så var Patrik en tur i LA, også ringte jeg ham å sa: ”Vet du hva? Nå må du komme hjem og nå må vi ta opp den filmen igjen fordi nå er det riktig”. Nå er det så mange genuint morsomme, varme, hyggelige mennesker som jeg bare ser er de rette. P: Mennesker som har samme humor som oss, snakker samme språk. Det var veldig viktig for oss å finne en gjeng som har samme dynamikk som oss. En man kan tro på er venner, man tror dem når de snakker og at de har en genuin kommunikasjon.

3: Gøy dere nevnte Superbad. Det er en av favorittfilmene mine. Jeg tenke faktisk på den under filmen. Det er vel det nærmeste Norge har kommet Superbad.
- - - - -
N: Ja, den er fantastisk. P: Tusen takk, det er veldig hyggelig å høre. N: Det er veldig masse elementer, helt fra 80-tallet og Breakfest Club og John Hughes-filmene. Også har du Clerks, både Superbad, Knocked up, og også den Old School av Todd Phillips. For den er jo jævlig kul. Når man tørr å både være litt alvorlig og litt varm, kan man tørre å være litt frekkere på den verbale fronten.

4: Er filmen først og fremst laget for å få publikum til å le?
- - - - -
N: Nei ikke egentlig. Det er veldig tatt på pulsen hvordan vi føler oss nå som vi nærmer oss tredve. Hva livene våre handler om og hva som er viktig.. Kanskje kommet deg ut av det første seriøse forholdet ditt. Og skal kanskje inn det ordentlige seriøse, med den du kanskje skal få barn med. Det er mye rare tanker. Vi har bare kjent på vårt eget miljø og hva vi går å føler på nå. P: Så ser vi jo at vi har mye alvor i livene våre, men vi ler jo veldig mye og har det veldig morsomt. Man vil jo at folk skal le å kose seg med filmen, men man vil også at folk skal sitte igjen med en følelse av at ting kommer til å gå greit.

5: Det er en 80-talls relatert tittel, men det er mange unge publikummere født etter 1990. Er dere redde for at de ikke vil ta den?
- - - - -
N:  Jeg tror bare at med den tittelen så tenkte vi at vi ville ha en tittel som kommuniserer hva denne filmen er. Så før vi faktisk tenkte på 80-tallet, så tenkte vi mer hvordan kan vi gjøre det sånn at alle skjønner hva den handler om med en gang. Ha ett eller annet med filmbransjen. Også var det en eller annen som sa ”Haha, hva med hjelp vi er i filmbransjen?” også var det først ”Det er egentlig skikkelig teit”, også ble det sånn ”Jaja, okey vi gjør det”. P: Ja for det er jo en teit tittel og det kom jo fra det at norske oversettelser av gode filmer fikk dumme titler. Særlig da Spinal Tap som ble kalt Hjelp vi er pop-bransjen.  Selvfølgelig er det en referanse som kanskje går over hodet på noen. N: Men så skjønner folk også hva det handler om da veldig fort. Det er jo veldig mange som vil jobbe med film og media. Tror bare filmbransjen forlokker litt uansett. Ja, får jo vente å se.

6: Er dere redde for at yngre publikummere vil forbinde filmen med ”Hjelp vi er russ” som kom tidligere i år og fikk flere dårlige terningkast?
- - - - -
P: Nei, vi hadde jo ingenting med den filmen å gjøre. N: Det er bare sånn kjemperar ting som skjer noen ganger. P: Det er som Volcano og Dante’s Peak og Armageddon og Deep Impact. Noen ganger så kommer det filmer med lik tittel. N: Men jeg tror den her har blitt markedsført veldig annerledes. I uttrykk og hvordan den ser ut. Så jeg føler bare at folk ser at dette er noe annerledes.

P: Vi visste jo at russefilmen kom, men tenkte vi beholder vår tittel så får det gå som det går.

7: Før filmen hadde premiere ble den sammenlignet med Tomme Tønner som ble kritisert for å ha en ganske enkel humor. Har dere gjort dere opp noen tanker rundt humorbruken i filmen?
- - - - -
P: Vi vil jo at den skal være verbal og menneskelig. N: At den skal være intelligent. P: At humoren kommer fra menneskene fra hvordan de snakker og interakterer. Og at humoren kommer fra at man kjenner karakterene og ikke vitser som blir tredd over hodet på folk. N: Viktigere å fortelle historien enn å få billig latter. P: Det er ikke en punchline-basert film. Det er ikke slik at vi bygger opp i en scene til et bang. Mer at vi kaster ut verbale kromspill hvor noen av tingene følger vi opp og noen av tingene følger vi ikke opp. Hvis man bygger det opp til en punchline og vitsen ikke funker da detter alt.

8: Dere har samlet noen av Norges morsomste menn her. Var det mye spøk og latter på settet?
- - - - -
P: Ja er du gærn! N: Det var ekstremt mye. P: Vi hadde det så gøy. Og til dvden så tror jeg vi har 40 minutter med morsomme outtakes som vi gjerne skulle hatt med i filmen, men som vi ikke kunne ha. N: Så vi kommer til å ha et veldig veldig morsomt ekstramateriale på dvden. Der skal vi bare pese på. Nesten litt som Anchorman. De klippet jo sammen en hel film, alternativ cut, med bare ting som de hadde måtte klippe ut.

9: Hvorfor vil "Hjelp vi er i filmbransjen" slå ann?
- - - - -
P: For det første er det en positiv film. For det andre så tror at den appellerer både til jenter og gutter og menn og kvinner fordi det er en varm film, men samtidig drøy nok til at alfahanner i midten av tjue årene kan like den. Vi har sett at folk på syv til femti har likt den, og det har vært veldig gøy. Vi hadde en utevisning i Bergen her om dagen. Seriøst, det var to 18 år gamle jenter, to sterke dritsvære menn i tredveåra og en 49 år gammel dame som kom fram til oss å sa at dette var jævlig morsomt. N: Også tror jeg nostalgien i den treffer de som er eldre med 80-talls vibbene, men så er det et eller annet ekte og fint og genuint med det også som jeg tror smitter alle. Litt sånn som du spurte om vi har hatt det gøy på settet og det er ett eller annet magisk som skjer når alle vil så hardt og ofrer så mye og har det så fint. Da er det ett eller annet som smitter over på lerret.

29.07.2011 sier Tore Andre Øyås: Likte egentlig Rovdyr ganske godt, håper det blir mer av dette fra disse to. De skal ha cred for å fullføre planene og denne nye komedien. Interessant at de sier at filmen ikke først og fremst skal få folk til å le, det støtter i hvertfall min følelse av feelgood og menneskeligheten i filmen! Ellers synes det som om tanker bak humoren er bra gjennomtenkt og fullført. Ser gjerne mer av dette innen norske komedier! :)
28.07.2011 sier Pål Frostad: Fett men intervju. Denne filmen skal sees. Kult å også få vite litt rund bakgrunnen til filmen :)