Filmfront intervjuet Kongen av Bastøy aktuelle Trond Nilssen

[Skrevet av: Jacob den 20.12.2010]
Handlingen finner sted i Norge i 1915 og handler om 17 år gamle Erling som ankommer Bastøy med sin egen agenda; å komme seg bort derfra fortest mulig. Nilssen spiller Erlings venn Olav, en av filmens mest spennede karakterer. Vi har intervjuet den 20 år gamle skuespilleren.

Hva vil du si Kongen av Bastøy handler om?
-----------------------------------
Gir du mye makt til få folk kan ting gå veldig galt og det kan skje  mye rare ting. En film om bånd mellom gutter på barnhjem. Om maktmisbruk og om å orke å stå ut.

Hvordan var det å jobbe med Skarsgård, Joner og Benjamin Helstad?
-----------------------------------
Jeg så ikke så mye film på det tidspunktet så Stellan var ganske ukjent for meg. Jeg hadde et ganske rolig forhold til han. Det eneste som var problemet var at han er svensk og jeg er halvt svensk så jeg snakket jo svensk til han. Det var en scene hvor jeg svarte på svensk til han da jeg egentlig skulle svare på norsk.

Kristoffer var det jo litt annerledes med. Han var jo kjent for meg og det var jo litt shaky til å begynne med, men vi ble jo kjent og merket at kjemien vår stemte ganske bra. Ble venner rett og slett.

Benjamin hjalp jo meg underveis under castingsperioden som motspiller og sånne ting. Så han er en kjernekar.

Ble filmen innspilt der det ekte barnehjemmet lå?
-----------------------------------
Nei det gikk ikke. Det er et fungerende fengsel der i dag med rundt 150 innsatte. Så det er jo veldig vanskelig å få de bort fra øya og bygge og fjerne ting. Det ser jo mye mer moderne ut i dag.

Hvordan var de store scenene med mange statister å spille inn?
-----------------------------------
Det var statister fra andre land, så de var vant til å høre på den som hadde castet dem. Vi snakket engelsk og dem russisk videre til statistene. Og de hadde veldig god disiplin.

Gjorde historien et stort inntrykk på deg?
-----------------------------------
Jeg var på Bastøy i går og gjorde et God Morgen Norge intervju, og da kjente jeg det faktisk. Da jeg gikk på gulvet inni kirken og satte meg på benken som er mindre enn vanlig benker for voksne. Da kjente jeg energien og kraften som den plassen har. Det har gjort et inntrykk på meg.

Har du tenkt til å drive med film videre?
-----------------------------------
Jeg har fått to nye roller etter Kongen av Bastøy som jeg er ferdig med. En rolle i Teori & praksis og en rolle i en tv-serie for nordisk og NRK som heter Stikk!. Også går jeg på nye auditions og lukter på andre filmroller!

_______________________________________________

Kongen av Bastøy har et budsjett på 54 millioner kroner og hadde premiere 17 desember 2010

Vår anmeldelse finner du her: http://www.filmfront.no/review/1766.

Foto: Andreas Lydersen.