Filmfront intervjuet Kristoffer Joner

[Skrevet av: Jacob den 17.12.2010]
Kristoffer Joner er i disse dager aktuell med filmen Kongen av Bastøy, regissert av Marius Holst. Handlingen finner sted i Norge i 1915 og handler om 17 år gamle Erling som ankommer Bastøy med sin egen agenda; å komme seg bort derfra fortest mulig. Vi slo oss ned for en prat med den populære skuespilleren som i filmen spiller husfar Braaten, en av Bastøy ungdommenes mest forhatte avdelingssjefer.

Hva handler filmen om?
-----------------------------------
Kongen av Bastøy er basert på en sann historie om denne øyen vi hadde her i Oslo, som vi sendte problembarn til, i beste intensjon. En tenkte da at dette skulle hjelpe de, men det som skjedde var at en del av disse ungdommene gjorde et stort opprør. Så slo den norske stat opprøret ned med militæret. Det er som sagt en sann historie og merkelig nok er det ikke så mange som har hørt om den heller. Det er en ganske stor ting for jeg tror det bare er andre gangen at den norske stat gikk inn med væpna styrker for å roe ned.

Hvordan var det å jobbe med Stellan Skarsgård?
-----------------------------------
Jeg var faktisk litt nervøs. Da sleit jeg littegrann. Jeg har jo veldig respekt for den mannen,  nesten vokst opp med han og sett mye film med han. Så da merket jeg at pulsen slo litt høyere enn jeg egentlig likte.

Hvordan var det å jobbe med de unge mennene i hovedrollene, Benjamin Helstad og Trond Nilssen?
-----------------------------------
Fantastisk skuespill. Det er jo gøy å se på og, jeg elsker jo når du har rebellene som sloss mot samfunnet, mot systemet og de gjør jo ting der som en bare kan misunne. De er utrolig dyktige, og det ser jo bare fantastisk ut på filmen.

Det er en del scener med veldig mange statister og ungdommer, hvordan var disse å spille inn?
-----------------------------------
Det gikk fint for vi investerte jo en god del tid, prøvde å bli kjent med dem og ha en okey tone. Jeg er litt sånn at hvis jeg jobber med folk jeg ikke kjenner så blir jeg litt nervøs. Med en gang en slapper litt av og bruker litt tid så går det mye lettere.

Hvordan var det å spille en stakkarslig pedofil mann, men som man samtidig empatiserer med og syntes synd på?
-----------------------------------
Kult at du sier det. Til tider kan man nesten synes litt synd på han. Han er ikke bare rent ond eller noe slikt, men jeg tror ikke så mange kommer på hans gravstøtte når han dør for å si det sånn. Han var nok både ensom og vennesløs.

Var det så kaldt å innspille filmen som en får inntrykk i filmen?
-----------------------------------
Ja, vi skjøt en del av filmen før snøen kom, så hadde vi en pause og ventet til det begynnte å snø. Da var det jo den gode gamle russiske vinteren som kom feiende inn. Og det var kaldt altså.

Du har spilt i veldig mange filmer de siste ti årene, men dette her er en av de dyreste norske filmproduksjonene noensinne, føltes denne innspillingen annerledes sånn sett?
-----------------------------------
Det du kan si er at i og med at det var så mange statister og så mye store ting, hvis du fucker det opp da så får det litt større konsekvenser. Man har ikke råd til å fucke det opp.

En kunne merke at det var viktig å klare det. Jeg er litt mer vant til å kunne gjøre det feil og gjøre det om igjen.

Hvordan var det å jobbe med Marius Holst?
-----------------------------------
Hvem ville ikke jobbet med Marius Holst. Om han spør om du har lyst til å være med i et prosjekt så takker jeg i hvert fall ja.

Har du lyst til å jobbe med film utenfor Norge?
-----------------------------------
Norge er jo et ganske lite land og jeg jobber jo kun med film. Jeg har ikke så mye annet å falle tilbake på, så når jeg ikke har jobb så har jeg ikke noe særlig. Klart at hvis markedet hadde blitt større så hadde det vært en fordel. Da hadde jeg nok overlevd litt lenger.

Kongen av Bastøy har et budsjett på 54 millioner kroner og har premiere 17 desember 2010

Vår anmeldelse finner du her: http://www.filmfront.no/review/1766.

Foto: Andreas Lydersen.

17.12.2010 sier Tore Andre Øyås: Kult med intervju! Bra spørsmål også, Kristoffer Joner har hatt mange bra roller, og veldig forskjellige etterhvert...! :)
16.12.2010 sier Pål Frostad: Fett med intervju av Kristoffer Joner. Jeg bare digger den mannen. Kult at også han kunne bli litt Star Struck i møte med Skarsgård.