Filmfront intervjuet Kim Haugen

[Skrevet av: Jacob Andersen den 11.07.2010]
Haugen er en av norges mest kjente skuespillere og komikere. Utdannet ved Statens Teaterhøgskole og er fast ansatt på Nationaltheateret. Han har spilt i en haug av norske filmer og tv-serier de siste tiårene og vært en av de store navne innen teater-Norge. Mange forbinder Haugen med hans rolle i Olsenbandens siste stikk, hans rolle som Hamlet på Oslo Nye Teater fra 1992 eller som paneldeltaker i NRK-programmet Løvebakken.
[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Hvorfor valgte du å bli skuespiller?
-----------------------------------
Enkelt og greit fordi jeg syntes det er gøy. Gøy å lage forskjellige karakterer.  Syntes det er veldig morsomt  å drive med teater. Vokste opp I en teaterfamilie og ble raskt Fascinert av miljøet. Lysten til å spille teater er det som driver meg.

Hvordan er det å være skuespiller i Norge?

-----------------------------------
Jeg er veldig heldig som er fast ansatt på Nationaltheatret. Spiller jo veldig mye teater. Er veldig Privilegert for det er rundt 1200 skuespillere i Norge  og kanskje 200 av dem er faste skuespillere. Veldig mange som må søke på utrolig mange roller og dra på flere auditions.

Hva er de største forskjellene innen det å jobbe med film og teater?
-----------------------------------
Den største forskjellen er at du når du driver med teater skal gå inn i en rolle som du spiller i  tre timer til teppe går ned.

Mens i en film spiller du inn scener som kan vare i sekunder.

Det er mye av det samme for både på scenen og i film handler det  om å være tro mot karakter sin, men det selvfølgelig forskjeller som at det er annerledes på en scene hvor du må snake høyt og tydelig for å nå de på bakerste rad. Du må ha en annen fysikk, men innholdet du presenterer er det samme.

Hvilken filminnspilling eller teateroppsetning har du best minner i fra?
-----------------------------------
Det morsomste jeg har gjort teatermessig er å spille Hamlet. En Tittelrolle som har alt. Både morsom, filosofisk og smart. Til å med god til å fekte. Også var det veldig gøy å spille i Herman i sin tid, regissert av Erik Gustavson.

Hva trenger vi mer av i norsk film?
-----------------------------------
Vi er jo ikke så mange, men vi lager jo mange filmer og teateroppsetninger. Vi lager en del, men jeg skulle ønske at vi hadde muligheten til å i større grad kunne prøve oss mer frem slik og en lengre prosess slik at man kunne prege rollene sine i en større grad. Man møtes jo ofte til et ferdig manusskript som ofte er veldig bra, men skulle sett at man kunne jobbet enda mer med det for selv om de er gode er manusskriptene ofte for svake i norsk film i dag.

Det viktigste av alt er at det lages mye filmer og vi har flere unge talenter både bak og foran kamera. Vi er heldige som har en regjering som satser sterkt på film, noe som er veldig viktig.

Skulle gjerne sett at det ble laget flere politiske eller samfunnskritiske filmer spesifikt for Norge. Det skjer jo mye i Norge i dag både i Afghanistan og når det kommer til flyktninger og flere andre ting som engasjerer som jeg skulle ønsket at norsk film tok tak i. I stede for hvordan en amerikansk spenningsfilm hadde blitt i Norge hadde det vært bedre med en film som tok tak i vår virkelighet i Norge i dag.

Beste norske film?
-----------------------------------
Elling, Søndagsengler og Veiviseren. Tre utrolige forskjellige oscarnominerte filmer som jeg liker svært godt.

Hva er dine favorittfilmer?

-----------------------------------
Er mye å velge mellom, men to tyske filmer.
Der Untergang, filmen om Hitlers siste dager er helt sinnsykt bra og det er også Das Boot. To enormt fine filmer. Av filmer fra USA kan jeg nevne Hjortejegeren og Dead Man Walking.

Og din Favorittregissør?
-----------------------------------
Pedro Almodóvar. Han har en poetisk realisme i filmene sine som er helt fantastisk. En  jeg veldig gjerne skulle gjerne jobbet med. En god regissør gjør skuespillerne sine gode. Man er avhengig av en god regissør for å prestere skikkelig. Av andre fantastiske regissører kan jeg nevne Woody Allen og Ingmar Bergman.

Hvor kan vi se deg på scenen fremover?

-----------------------------------
I Blodig alvor, regissert av Kjetil Bang-Hansen, som handler om to par som møtes for å snake etter at det ene parets sønn har slått ut fortenna til sønnen til det andre paret. Det startet med at de skal snake rolig ut som dannede mennesker om hva det er som har skjedd, men etter hvert bryter det ut i full krig mellom faren og moren i hver familie. Veldig komisk. Man blir uthengt som far, for når man har barn så er man veldig opptatt av at de skal ha det bra, men noen ganger kan det bli litt for mye for man er jo veldig engasjert.

Jeg skal være med på en ny dramaserie, som heter
Erobreren basert på  Jan kjærstads trilogi, hvor innspillingen starter til høsten. Skal spille en spesiell karakter. Erobreren er en skikkelig storsatsing av NRK Drama, som regisseres av Eva Isaksen.

Det er veldig morsom for meg å kombinere teater og film og tv. En god kombinasjon som gir meg veldig mye energi.

BILDE:
Bildet brukt i artikkelen er Nationaltheatrets eiendom. Alle rettigheter til bildet tilhører dem.

12.07.2010 sier Pål Frostad: Kult intervju Jacob. Jeg husker Kim Haugen best fra Kodenavn Hunter der han spilte godt som Mads Høgberg. Jeg gleder meg til Erobreren, alltid kos med norske TV-serier.